Scroll Top

Bygger kjempeprosjekt heldigitalt i 3D

Novorender på nettbrett i gravemaskin

Risa og Contur bygger bussvei for nær halvannen milliard mellom Sandnes og Stavanger. Det er Risas største prosjekt, og det første som gjøres heldigitalt. Hva innebærer egentlig et heldigitalt prosjekt..? Stikningsleder Ruben Rosland i Risa forklarer.

Tekst: Jørn Søderholm

SANDNES: – Maskinstyring har jeg kjørt med i mange, mange år. Men dette er helt nytt. Nettbrettet er en tydelig måte å sjekke om det som står i maskinstyringen stemmer. Det er også en fin måte å vise håndfolkene ute hvordan det skal være.

Maskinfører Tor Gunnar Vestly har stoppet graveren et øyeblikk, for å vise en nysgjerrig fotograf hvordan hans nyeste hjelpemiddel ser ut. Han sitter midt i gjennomføringen av prosjektet Bussveien gjennom Jåttåvågen. Der bygger Risa AS og Contur (tidligere Kruse Smith Anlegg) i arbeidsfellesskap fremtidens trafikkløsning i det travle området mellom Stavanger og Sandnes.

Det er Risas største prosjekt noen gang, og dessuten det første prosjektet entreprenørselskapet fra Jæren gjennomfører helt digitalt. Her finnes ikke én eneste tegning på papir, all informasjon “bor” på ulike typer digitale enheter.

På en holder over maskinstyringsskjermen i hytta på graveren sitter et nettbrett. Skjermen viser et bilde av omgivelsene her i Karusellkrysset, med en 3D-modell av betongkonstruksjonen under oppføring og alt av VA-installasjoner som skal bygges her.

Tor Gunnar Vestly i Risa
Maskinfører Tor Gunnar Vestly i Risa. (Foto: Jørn Søderholm)
Novorender på nettbrett i gravemaskin
Gjennom appen Novorender vises BIM-modeller på en hvilken som helst enhet. (Foto: Jørn Søderholm)

Lett tilgjengelig 3D-modell

– Her skal det for eksempel settes opp fire kummer i en gruppe og ganske innviklede koblinger av rør. Med 3D-modellen så lett tilgjengelig er det enkelt å finne all infoen man trenger til å markere, måle punkter eller finne høyder, bredder og lengder. Man blir jo avhengig av det, humrer han.

3D-modellen Tor Gunnar Vestly har på nettbrettet sitt vises gjennom Novorender, et system som gjør det enkelt å vise 3D-modeller på en hvilken som helst mobiltelefon, nettbrett eller datamaskin. Akkurat den enkelheten er nøkkelen til at det fungerer så godt å jobbe papirløst på dette prosjektet.

– Vi har hatt tegningsløse prosjekter tidligere, men da har det alltid blitt produsert noen tegninger som ble benyttet i produksjon. Dette prosjektet er nok det første der vi ikke har tegninger i det hele tatt. Det blir stort sett bygget med digitale BIM-modeller, sier Ruben Rosland.

Han er avdelingsleder for stikningsavdelingen i Risa, og har hatt en nøkkelrolle i tilrettelegging for heldigital gjennomføring av det store prosjektet.

– Hva innebærer det at prosjektet er heldigitalt? Hva er forskjellen på et “vanlig” prosjekt hos dere og et heldigitalt?
 
– Det innebærer at vi stort sett jobber uten tegninger/papir. På et vanlig prosjekt så er det stort sett tegninger som er det gjeldende arbeidsgrunnlaget for produksjonen. Ved et heldigitalt prosjekt som dette så er det modellene som er det gjeldende og gyldige arbedeisgrunnlaget.

– Hvilke fordeler gir det for prosjektet å jobbe heldigitalt som dette?

Karusellsvingen, Bussveien
Karusellsvingen på bakkeplan. Bilveien skal gå i “underetasjen”, med rutebusser og myke trafikanter oppe i dagen. (Foto: Jørn Søderholm)
Bussveien, Jåttåvågen
Karusellsvingen i prosjektet Bussveien gjennom Jåttåvågen. Bildet er fra i fjor høst, noen uker før dekkestøp. (Foto: Prosjektet)

Alle jobber på nyeste modell

– Bedre forståelse for det som skal bygges. Alle kan se det ferdige produktet i Novorender. Da vet vi at alle alltid jobber med nyeste versjon av modellen, og ingen sitter med utgåtte tegninger i bilen eller gravemaskinen. Vi håper jo at dette vil gjøre at vi leverer et enda bedre produkt enda mer effektivt enn tidligere, sier Ruben Rosland.

Novorender er utviklet av selskapet ved samme navn. Selskapet er norsk og holder til på Forus, i nærmeste nabolag til Bussveien-prosjektet.

– Vi har de siste 2 årene jobbet tett med Novorender for å få et produkt som kan hjelpe oss med tegningsløse prosjekter og gi oss den informasjonen vi trenger, sier Rosland.

Han ble for øvrig tildelt Innovasjonsprisen 2023 av programvareleverandøren Volue, som blant annet står bak alt av Gemini programvare.

– Ruben Rosland er nytenkende og inkluderende. Han stiller realistiske krav gjennom sine ønsker og bidrar sterkt med konstruktiv kritikk. Han har også god innsikt i hvordan man effektiviserer arbeidsmetoder gjennom digitalisering for å imøtekomme krav i bransjen, sier juryen i begrunnelsen for prisen.

Innovasjonsprisen ble delt ut på Gemini-konferansen i slutten av november i fjor.

Innovasjon i anleggsbransjen

– Rosland har ikke bare bidratt til å videreutvikle eksisterende produkter for å møte fremtidige behov. Han har også tatt i bruk Volues produkter på nye og innovative områder. Hans engasjement for å delta i utviklingsløp og være en verdifull sparringspartner har gjort ham til en sentral skikkelse i å drive innovasjon i anleggsbransjen, sier juryen.

Ruben Rosland fikk innovasjonsprisen i klassen Construction. Samtidig fikk Odd Petter Habbestad fra Bømlo Vatn og avløpselskap AS innovasjonsprisen for å ha utmerket seg som en pioner i Water & Community-kategorien. Bømlo kommune har over tid jobbet godt med å redusere tapet av drikkevann fra ledningsnettet og har i dag en av Norges laveste lekkasjenivåer. 

Ruben Rosland og Odd Petter Habbestad
Ruben Rosland t.v og Odd Petter Habbestad fikk Volues innovasjonspris i fjor høst. (Foto: Volue)

Bussveien er et omfattende samferdselsprosjekt i to plan. På bakkenivå blir det en egen vei til rutebusser, med gang- og sykkelvei på sidene. Bilveien skal gå under denne bussveien. Prosjektet gjennom Jåttåvågen er den største delen av prosjektet, og skal etter planen stå ferdig i 2026. Når Bussveien fra Stasjonsveien til Gauselvågen er ferdig går det en sammenhengende bussvei mellom Hillevåg i Stavanger og Sandnes sentrum.

BIM og 3D-modeller ingen nyhet i anleggsbransjen akkurat. Prosjektering av infrastruktur og grunnarbeid til bygg gjøres som regel modellbaser. På den utførende siden blir det ofte kjørt ut tegninger på papir som underlag, i kombinasjon med data til maskinstyring. Heldigital gjennomføring blir mer vanlig, spesielt på større prosjekter. Det kan være krevende, ikke minst for Rosland og hans kollegaer innen stikningsfaget. Utfordringer som er av både teknisk og pedagogisk art.

Eldre mestrer digitalt bedre enn ventet

– Det er jo en eldre generasjon som også jobber i anleggsbransjen. For dem er dette en stor overgang, men vi ser at de mestrer dette mye bedre enn ventet, sier han.

Rosland mener avdelingens to BIM-koordinatorer har mye av æren for at heldigitaliseringen av prosjektet har gått så bra.

En viktig nøkkel ligger i å sørge for at informasjonen i modellene er tilgjengelig for alle, ikke bare på datamaskinene inne hos prosjekterende og landmålere.

– Tidligere fikk vi mye forespørsler om modeller og det som skulle bygges. Vi var de eneste som hadde tilgang til de digitale filene i Gemin Terreng. Ofte ville folk ute i produksjonen ha utprint av screenshots for å få en bedre forståelse av komplekse oppgaver. Nå har alle tilgang til modellene i Novorender. Alle i prosjektet kan se alle fagområdene samtidig og få en bedre forståelse for alt som skal bygges, sier Rosland.

PAM Norge har levert duktile støpejernsrør til prosjektet Bussveien. 

I april kommer han til VA-dagene på The Qube på Gardermoen. Der skal han vise fagfolk i VA- og anleggsbransjen hvordan arbeidsfellesskapet Risa og Contur har organisert den digitale gjennomføringen av kjempeprosjektet.

Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.